BMW Olieverbruik (Klepseals vervangen)
Een bekend probleem bij de BMW’s met verschillende benzinemotoren (o.a. N42 , N46) is dat ze nog eens last hebben van olieverbruik. Dit is te merken aan de blauwe rook bij gas geven en regelmatig de melding dat het oliepeil onder het niveau is. Dit komt doordat de klepseals uitharden en slijten. Op het moment dat de motorolie in de cilinderkop langs de versleten klepseals loopt en vervolgens via de kleppen zelf de cilinders bereikt zal deze mee verbrandt worden en dit zorgt voor een hoog olieverbruik.
Het komt vooral voor bij de volgende type motoren:
- 4 Cilinder N42 , N43 , N45 , N46
- 6 Cilinder N52 , N53
- 8 Cilinder N62 , N63
Wij kunnen dit voor u oplossen!
Normaal gesproken worden de cilinderkoppen verwijderd en worden de klepseals vervangen. Deze reparatie is erg kostbaar omdat er veel arbeidsuren in zitten en diverse onderdelen zoals de koppakking, kopbouten in/uitlaatpakkingen dienen vervangen te worden.
Wij hebben een speciaal gereedschap aangeschaft en ontworpen waardoor de cilinderkoppen kunnen blijven zitten op de motor. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten aangezien we minder onderdelen hoeven te vervangen en minder arbeidsuren nodig hebben voor de reparatie.
Om de klepseals te vervangen moeten de kleppendeksel, valvetronic, nokkenassen en de distributieketting geheel gedemonteerd worden. Een arbeidsintensieve en gespecialiseerde klus waarbij ook het nodige speciaal gereedschap nodig is. Mede door dit speciale gereedschap kunnen wij de klepseals vervangen zonder de cilinderkop te demonteren.
De voordelen van deze reparatie zijn:
- Gering olieverbruik na het vervangen van de klepseals.
- Minder kans op een beschadigde katalysator.
- Minder kans op uitlaat vervuiling, evenals het secundair luchtsysteem.
- Kostenbesparend doordat er geen in/uitlaat spruitstukken en cilinderkoppen gedemonteerd hoeven te worden.